fbpx

After korona – miten säilytän hyvää tekevät, uudet rutiinit poikkeusajan jälkeenkin?

Tämä vuosi on tuonut elämääni paljon ”unohtunutta” hyvää, jonka olen antanut jäädä muka-kiireisen arkeni jalkoihin. Lisääntynyt aika on sallinut panostuksen oikeasti tärkeisiin asioihin – niihin, jotka ovat aina olleet arvomaailmassani hyvin korkealla, mutta se muka-kiire on monesti tallonut niitä jalkoihinsa mennen tullen.

Koiran kanssa lenkkeilyyn käytetty aika on nyt moninkertaistunut ja kävelymatkat kasvaneet. Ennennäkemättömät lenkkipolut ovat tulleet tutuksi, ja on ollut aikaa jopa grillailla makkaraa laavuilla! Ihanaa, kiireetöntä, voimistavaa.
Valmistan nykyään monipuolisempaa ja ravitsevampaa ruokaa, ja hemmottelen itseäni ja kumppaniani välillä ihanilla spelttileivonnaisilla! Minä, joka en ole vuosiin leiponut kuin pakosta – ja kiireellä.
Tanssilavojen kiinni meno oli minulle aika kova kolaus. Mutta onneksi muistin jotain, millä olen aina välillä yrittänyt kehoni kuntoa ylläpitää – muutaman hetken ja sitten se on taas unohtunut. Nyt tulee tehtyä vähintään viitenä päivänä viikossa viittä tiibetiläistä joogariittiä, jotka lisäävät ketteryyttä, lihasvoimaa ja voimistavat chakroja. Niiden sanotaan myös hidastavan vanhenemista! Tässähän nuortuu ihan silmissä 😀 !
Olen myös löytänyt kadoksissa olleen keskittymiskykyni, mistä olen ylenpalttisen kiitollinen! Moni perässä laahannut projekti on saatu alkuun, ja muutama jo päätökseen asti. Se on keventänyt kovasti harteille kasaamaani näkymätöntä taakkaa.

En kovasti mieti tulevaa, vaan pyrin erityisesti elämään tässä hetkessä, nauttien siitä mitä on – en haikaillen sen perään, mitä ei juuri nyt ole tai mitä oli. Mutta varmistaakseni sen, että saan mm. riittävän ulkoilun, tiibetiläiset riitit ja kiireettömän ajan koirani kanssa pysymään arjessani myös kaiken normalisoituessa, olen tehnyt itselleni toimintasuunnitelman. Se motivoi minua pitämään tietyt rutiinit mukana arjessani niin kauan kuin katson tarpeelliseksi. Myös sinä voit käyttää tätä ”kaavaa” motivoidaksesi itseäsi tiettyihin rutiineihin tai muutoksiin.

  1. Kirjoita mahdollisimman tarkasti ylös ne asiat, jotka haluat pitää mukana arjessasi. Ei niin, että käyn lenkillä enemmän, vaan että teen päivittäin 30 min kävelylenkin.
  2. Kirjoita jokaisen alle perustelut, miksi – mitä hyvää se sinulle tuo, miten hyödyt siitä, minkä päämäärän saavuttamista se edesauttaa.
  3. Aikatauluta asiat itsellesi sopivalla tavalla, mutta riittävän sitouttavasti – lähden ulkoilemaan arkiaamuisin klo 8.00 tai käyn joka vapaapäivä tunnin juoksulenkin ennen lounasta.
  4. Kirjaa ne kalenteriisi, mikäli se on mahdollista.
  5. Pysy suunnitelmassasi, mutta ole myös itsellesi armollinen. Ei ole järkevää lähteä salille tekemään raskasta punttitreeniä ’no matter what’ -asenteella, jos olet uupunut – takana raskas viikko, mahdollisesti nukkumattomia öitä tai henkisesti haastavia tapahtumia. Silloin on ehkä parempi tehdä rauhallinen kävelylenkki, istahtaa rantakalliolle tai vaikka hiljentyä hetkeksi lempinojatuolissaan.

Yksi, mikä minua auttaa, on kaveri. Teen mielelläni tiibetiläisiä joogariittejä, mutta unohdan niiden teon todella helposti. Kumppanini taas muistaa ne, mutta saattaisi lipsua minua herkemmin niiden suorittamisesta. Niinpä teemme ne yhdessä, olimmepa samassa tilassa tai emme. On huomattavasti kivempi puuskuttaa omassa olohuoneessaan, kun kuulee luurin kautta toisenkin puuskutuksen! Toistemme kehuminen ja kannustaminen antaa kivaa tsemppiä – hyvä me, taas onnistuttiin!

Muista, että se mihin keskityt, lisääntyy. Itsensä ja muiden kannustaminen ja kehuminen tuo sitä samaa sinulle – kokeileppa! Ota tehtäväksesi vaikkapa viikon ajan joka päivä kehua itseäsi (esim. aamuisin peiliin katsoen), läheisiäsi, kavereitasi ja ehkäpä jopa yhtä täysin outoa henkilöä! Oletpa pirteän näköinen tänään, onpa sinulla kaunis mekko, sopiipa tuo maski hyvin silmiesi väriin…Tee samalla huomioita – mitä sanasi ja huomiosi saa aikaan vastapuolessa. Ja kun saat samaa takaisinpäin, ota se vastaan rinta rottingilla, kauniisti kiittäen! Mikäli innostut kokeilemaan tätä, olisin iloinen, jos kommentoisit huomioistasi tämän artikkelin kommenteihin <3.

Aurinkoista viikkoa ja toukokuuta sinulle, olet ihana ja riittävä juuri tuollaisena, ihan aina!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest